Quantcast

Syftet med programmet, enligt Stadsbyggnadskontorets Start-PM är att studera en utveckling med blandad stadsbebyggelse på det markområde som idag utgörs av Bromma flygplats. Programarbetet ska forma en långsiktig vision för denna utveckling, ta fram strategier för hantering av övergripande knäckfrågor samt en grundstruktur för markanvändningen som sedan kan konkretiseras i efterföljande detaljplaner. Bromma flygplats utgör idag ett av få större sammanhängande områden med möjlighet till omfattande stadsutveckling i Stockholm. Läget i staden och områdets storlek på cirka 130 hektar ger unika möjligheter att åstadkomma en klimatsmart och hållbar målpunkt i regionen. Programområdet utgör likt tidigare samtida stadsutvecklingsområden som Hammarby sjöstad och Norra Djurgårdsstaden potential för en större stadsdel med blandade funktioner. Enligt en tidig bedömning kan cirka 16 000 bostäder och ett stort antal arbetsplatser rymmas inom flygplatsområdet. Idag påverkar även flygplatsverksamheten närliggande stadsdelar, som vid en avveckling får en ökad potential för stadsutveckling.

Programmet bidrar till en omfattande stadsutveckling och ett stort tillskott till stadens bostadsmål. Enligt en tidig bedömning kan cirka 16 000 nya bostäder rymmas inom det nuvarande arrendeområdet. Ytterligare potential inom närområdet, till följd av en avvecklad flygplats, skulle också kunna ge ett större tillskott av bostäder. Tidiga uppskattningar indikerar att det kan tillskapas cirka 22 500 nya bostäder inom hela influensområdet då flygplatsen avvecklas.

Ärendet diskuterade vid nämndens möte 22 februari 2024.

Majoriteten (S, V, Mp) och C röstade för förslaget i den form som kontoret beskrivit. L, M och SD röstade på sina egna förslag.

L föreslog att i första hand avslå förvaltningens förslag till beslut och i andra hand, vid bifall av förvaltningens beslut att en extern granskare tillsätts projektet på ett tidigt stadium. Utöver det anförde L att Liberalerna är öppna för att bygga bostäder i Bromma under förutsättningen att det är säkerställt att Arlanda kan klara av den ökade flygtrafiken.

M föreslog att nämnden avslår kontorets förlag till beslut, samt att därutöver anförde att Bromma flygplats och flyget är otroligt viktigt för Stockholm som internationella storstad, för vår konkurrenskraft och tillväxt. Flyget håller dessutom på att ställa om. Moderaterna anser fortsatt att Bromma flygplats ska vara kvar och att fokus istället måste läggas på att bygga ut Arlanda. Redan innan vi i oppositionen ens fick kännedom om att föreliggande ärende skulle tas upp på föredragningslistan höll den rödgröna majoriteten en presskonferens i frågan. Där deklarerades att Stockholms stad nu säger upp arrendeavtalet med Swedavia i förtid. Nuvarande avtal med Swedavia gäller dock till 2038 och staden kan inte ensidigt säga upp det i förtid. Därför vore det oansvarigt av oss politiker att starta planering på en plats där staden inte ens har full rådighet istället för att planera på platser som faktiskt är genomförbara i närtid.

SD föreslog avslag på förslaget att påbörja programarbete med motiveringen att Stockholm är Sveriges ekonomiska motor och om ekonomin går dålig i Stockholm följer att den även går dåligt i resten av landet. Det är därför viktigt att stadens politiker fattar beslut som bidrar till att Stockholm fortsätter vara en ekonomiskt stark region. För att vara detta behöver Stockholm ha bra kommunikationer, inom Sverige men lika viktigt att den fungerar med omvärlden. Arlanda som är huvudflygplatsen för Nordens starkast ekonomiska region förlorar direktlinjer med världens större städer samtidigt som flygbolagen istället förlägger fler direktlinjer till Köpenhamn. Stockholm behöver visa att vi fortsätter prioritera flygförbindelser med omvärlden och att staden står bakom de satsningar som görs för att Arlanda ska fortsätta ha direktförbindelser med världens storstäder och att fler inrättas. Att i en sådan situation planera för nedläggning av en av stadens flygplatser ger signaler om att flyget inte är viktigt. Det går inte att planera för vad som ska ske med marken runt Bromma flygplats utan att först se till att Arlanda har kapacitet att hantera all flygtrafik till och från regionen. Programmet för stadsutveckling på Bromma flygplats bör därför inte påbörjas nu.

Så tycker partierna

Vänsterpartiet logotyp
Röstade för
Socialdemokraterna logotyp
Röstade för
Miljöpartiet logotyp
Röstade för
Centerpartiet logotyp
Röstade för
Liberalerna logotyp
Röstade mot
Moderaterna logotyp
Röstade mot
Kristdemokraterna logotyp
Neutral i frågan
Sverigedemokraterna logotyp
Röstade mot

Vad tycker du?

Röstade för
Röstade mot

Rösta för att se resultatet.

Vill du göra mer?

Fler projekt i Bromma